söndag 27 juli 2014

Vart är hemma och varför alla dessa vita kläder?

Vi (me, myself and I plus familjen) drabbades av sinnesförvirring och började renovera Dansösens rum. Vi renoverade oss in i väggen och igenom den..

Sedan avstannade allt på grund av värmeslag. Vi stod med ett halvfärdigt rum i ett helsmutsigt och kaosartat hem. Så vi flydde till Skåne. Och fick låna ett hus där ALLT hade sin egen plats och INGET var det minsta stökigt. Och så var det nära till havet.
Vi njöt av salta bad och sol. Somliga njöt så de glömde smörja in sig med solskydd och började likt en orm ömsa skinn.
Men sen började Dansösen och maken längta hem. Och hemma hade ingen ordnat upp någonting! Samma kaos som vi lämnade. Märkligt.
Då ville Mammahäxan flytta någon annanstans. Och Dansösen ville följa med.
-Vart ska vi flytta då? frågade Mammahäxan.
-Till Skåne, sa Dansösen.
- Men vi var ju i Skåne och du ville hem? sade Mammahäxan med ett korn av irritation och två korn skratt.
-Om Skåne skulle vara hemma, då skulle jag ju vilja stanna där, konstaterade Dansösen på sitt självklara sätt.
Och så gick vi och badade i närmaste vatten, ett vatten som var vått men inte hav. Och Mammahäxan konstaterade att hon under större delen av semestern antingen gått runt i baddräkt eller fula kläder som tål renoveringdammochsomintesitteråtnånstans. Och då undrade Mammahäxan varför hon inköpt ytterligare några vita plagg förutom de som redan hängde i garderoben.
Mammahäxan som älskar linne och tunn bomull i vitt kanske tror att hon egentligen bor i ett välstädat nybyggt hus och att hon aldrig spiller rödvin eller behöver laga mat som stänker fett och tomatsås. Det kanske i hemlighet är Mammahäxans dröm. Men jag tror att det är bäst att jag nyper mig i armen. Man ska inte leva alltför långt ifrån verkligheten..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir glad av en kommentar! Ibland svarar jag på den, i bland inte. Men glad det blir jag.