måndag 10 december 2012

Jävla hyckleri!

En skola i mellansverige har förbjudit pepparkaksgubbar i lussetåget. Om de även förbjudit pepparkaksgummor framgår inte. Vilket i sig är en aning sexistiskt. Förbud ska väl gälla alla?

Förbudet grundar sig på nån luddig idé om att människor med ickenordiskt ursprung skulle ta illa upp av pepparkakor. Jag förstår ingenting.

Och ännu mindre förstår jag när Ekot i dag beskriver hur våra asylsökande bor. I kalla campingstugor utan vatten, ihopträngda på vandrarhem utan matlagningsmöjligheter. Och där fukt, kackerlackor och loppor huserar fritt.

Personligen skulle jag bli mycket mer kränkt av att bli loppbiten och matförgiftad än av att små barn klär ut sig.

Men det är ju jag. Kanske andra människor är annorlunda...

GAAHHHH!

4 kommentarer:

  1. Vi svenskar är så rädda för att uppfattas som rasister att vi skapar problem där de inte finns några. Jag har mycket svårt att tänka mig att någon med ickenordiskt ursprung kan uppfatta en pepparkaksgubbe eller gumma som något kränkande.
    Det finns så mycket annat som borde belysas som du mycket riktigt påpekar i ditt inlägg.

    SvaraRadera
  2. Måste ta mig fan vara årets mest löjliga förbud!
    Snart måste vi baka vita/ljusa pepparkakor. Jävla paller.

    SvaraRadera
  3. Faran med Facebook är att ett missförstånd lätt kan leda till riksraseri. Innan man retar upp sig alltför mycket kan det vara bra att googla på ämnet för att se om det finns några fler uppgifter att hämta. Det gjorde jag när jag fick upp det där på min FB sida och kunde läsa följande:
    http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fwww.expressen.se%2Fnyheter%2Fmissforstand-om-pepparkaksgubbe%2F&h=sAQG4Gn6I

    SvaraRadera

Blir glad av en kommentar! Ibland svarar jag på den, i bland inte. Men glad det blir jag.