fredag 8 juni 2012

Praktikantens analys

Vi har en praktikant på jobbet. Eller, praktikant och praktikant. Han är en vuxen, välutbildad man. Men svenska språket fattas honom, eftersom han är från ett annat land. Så därför är han på min arbetsplats, för att få en "dusch" svenska.

En av mina kollegor berättar att vår praktikant tycker att vi är en aning allvarliga på jobbet. I fika rummet är det seriösa miner. (Men han använder inte de orden, han visar mer med miner).

Men så  förklarar han för min kollega, på sin stapplande svenska, att jag får alla att skratta. Allvarliga miner, Mammahäxan kommer in (fast han känner mig vid ett annat namn), hon säger något och alla skrattar.

Det var en fin analys. Jag önskar bara att jag fick mig själv att skratta. Vilket händer mycket sällan.

Vad har du för roll på jobbet?

4 kommentarer:

  1. Jag är faktiskt oxå - tro det eller ej - den som får alla att skratta. Det säger en del av mina arbetskamrater i alla fall. Tydligen har de ganska tråkigt i lunchrummet nu när jag inte är där.

    SvaraRadera
  2. Jag är den ytterst torra, seriösa och tråkiga krävande chefen

    SvaraRadera
  3. Vad härligt att ha den rollen! Jag tror jag måste fråga mina arbetskamrater vilken roll jag har (om jag vågar). Jag tror att jag får olika svar av olika personer.

    SvaraRadera
  4. Jobb och jobb... Jag tror att jag är den bistra och krävande, ofta tjatande, chefen på det här stället. Emellertid finns det en person till som anser sig vara boss, i alla fall ibland, och då uppstår stora diskussioner och inte är det ofta han skrattar när jag är i samma rum. Däremot skrattas det mycket när jag får tillfälle att umgås med grannar och bekanta. Jag hoppas att det inte skrattas bakom min rygg.

    SvaraRadera

Blir glad av en kommentar! Ibland svarar jag på den, i bland inte. Men glad det blir jag.