måndag 23 april 2012

Försäkringskassan stjäl tid

Det har vabbats en del under våren. Och då är det en massa papper som ska skickas till Försäkringskassan. Anmälan om att barnet är sjukt. Ansökan om att få pengar. Intyg från skolan att barnet verkligen inte varit där. Detta för att folk inte ska fuska. Hur många som nu gör det. Statistik har visat att de som fuskar mest med vabbandet är höginkomsttagare av manligt kön. Håhåjaja.

Men jag är kvinna och medelinkomsttagare. Alltså fuskar jag inte utan skickar snällt in alla jävla papper. För den fiffiga tjänsten att man kan sköta allt detta via webben fungerar bara ibland och då är det blankett som gäller.

Så får jag ett brev av Försäkringskassan, att datumdittochdatt får jag ingen ersättning för. Ty de saknar uppgifter. Och ledan infinner sig. Jag har skickat så mycket papper till dem så det ska fan vara sekreterare för att veta om jag verkligen kryssatirätt ochundertecknat ochpostat. Så jag tänker att jag struntar i det. De kan behålla sina jävla pengar. Men det gnager lite. För tonen i brevet är som om jag faktiskt försökt fuska.

Så jag tar mig ork att ringa dem. 100 före i kön. Men jag sippar på en kopp kaffe och har bestämt mig för att hålla ut. Jag kommer fram. Och det visar sig att de gjort fel. Försäkringskassan erkänner att de haft fel!

Och jag blir så förvånad så jag bara tackar och lägger på luren. När jag borde ha frågat om de är så krångliga för att folk ska tappa sugen och därmed sparar Försäkringskassan pengar. När jag borde ha frågat om det bara är de med ork som kan få rätt ersättning.

Men vi får väl se om pengarna dyker upp. Vi får se.



7 kommentarer:

  1. Halleluja! Försäkringskassan erkänner att de gjort fel???? Jag tror jag svimmar! Kan de göra fel? Och ERKÄNNA det! Personen måste ha varit nyanställd och inte lärt sig deras policy!
    Grattis till dig, TUR du ringde!

    SvaraRadera
  2. *flinar åt Ezter* :-) OM och NÄR dom pengarna kommer köper du dig en fin flaska whiskey, ok? Bra. Kram.

    SvaraRadera
  3. Under den långa tiden fram till jag fick sjukersättning så tänkte jag många gånger att man måste vara frisk för att klara av att vara sjuk. Jag hör att krånglet fortsätter men hav tröst det finns ju förslag nu på att skippa mellanledet med påskrift från förskola och dagis. Inte för att jag tror att det underlättar så mycket men allt som tas bort är ju positivt
    ha det bara

    SvaraRadera
  4. Ring tidningarna! Det här är ju förstasidesstoff!! :)

    SvaraRadera
  5. Bra där!

    Jag har faktiskt en gång fått ett brev från FK där de ber om ursäkt - det du! Jag ska nog rama in det och hänga det på väggen

    SvaraRadera
  6. Jag har också skitit i dagar av bara pur utmattning. Man orkar liksom inte.

    SvaraRadera
  7. FK.....nu fick jag ångest o hyperventilerande kryper jag in under soffan tills attacken går över.

    SvaraRadera

Blir glad av en kommentar! Ibland svarar jag på den, i bland inte. Men glad det blir jag.